Monday, November 27, 2017

စာဖတ္သူမ်ား

“စာ ဘယ္လို ဖတ္မလဲ” ဆိုတာကို ေရးထားတဲ့ စာအုပ္ေတြ ရွိပါတယ္။ ျမန္မာဘာသာနဲ႔ ေရးထားတဲ့ စာအုပ္ ဆိုရင္ေတာ့ ဆရာဦးေရႊေအာင္ ေရးတဲ့ “စာဖတ္သူမ်ား” ဆိုတဲ့ စာအုပ္ကုိ ညႊန္းခ်င္ပါတယ္။ အဂၤလိပ္ဘာသာနဲ႔ ဆိုရင္ေတာ့ Mortimer Adler ေရးတဲ့ How to Read a Book ကို ညႊန္းရပါလိမ့္မယ္။ ဒီစာအုပ္ ႏွစ္အုပ္ရဲ႕ သေဘာသဘာဝက သိပ္ေတာ့ မတူလွပါဘူး။ ဒါေပမယ့္ အဆင့္ သံုးဆင့္ကို သံုးၿပီး စာကို ဘယ္လို နားလည္သေဘာေပါက္ေအာင္ ဖတ္ရမလဲ ဆိုတာကို ညႊန္ျပသြားတာကေတာ့ သြားဆင္ပါတယ္။


“ဒီစာအုပ္က စာမဖတ္တတ္ေသးသူေတြ အတြက္ ရည္႐ြယ္ပါတယ္။ ဒီလိုဆိုေတာ့ မရည္႐ြယ္ေပမယ့္လည္း နည္းနည္း ႐ိုင္းရာက်မယ္ တူတယ္” လုိ႔ Mortimer Adler က သူ႔စာအုပ္ကို စဖြင့္ပါတယ္။ သူကိုယ္တုိင္ စာ ေကာင္းေကာင္း မဖတ္တတ္ေသးတာကို ကိုလံဗီယာတကၠသုိလ္မွာ ဆရာျပန္လုပ္ေတာ့မွ သတိျပဳမိတယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ စာကို ပံုသ႑ာန္ပိုင္းအရ ခြဲျခမ္း စိတ္ျဖာၿပီးဖတ္တဲ့ အဆင့္ (structural or analytic stage)၊ စာတပုဒ္လံုးကို ၿခံဳၿပီး ဆက္စပ္ အဓိပၸါယ္ေဖာ္တဲ့ အဆင့္ (interpretative or synthetic stage) နဲ႔ ေနာက္ဆံုး အျဖစ္ ေဝဖန္သံုးသပ္တဲ့ အဆင့္ (critical or evaluative stage) ဆိုတဲ့ အဆင့္သံုးဆင့္နဲ႔ ဖတ္႐ႈပံု ဖတ္႐ႈနည္းေတြကို ေပးထားပါတယ္။ Mortimer Adler ေျပာခဲ့တဲ့ အဆင့္သံုးဆင့္ကို လစ္ဘရယ္ပညာေရးက အေျခခံအေရးအဖတ္ အဆင့္ (grammar stage), ယုတၱိနည္းက် ေဝဖန္ပိုင္းျခားတဲ့ အဆင့္ (logical stage) နဲ႔ မိမိရဲ႕ အျမင္ မိမိရဲ႕ ေဝဖန္သံုးသပ္ခ်က္ေတြကို သူတပါးကို ျပန္ၿပီး ရွင္းလင္း ေဟာေျပာ တင္ျပတဲ့ အဆင့္ (rhetoric stage) ေတြနဲ႔လည္း ႏိႈင္းယွဥ္ ေလ့လာၾကည့္ႏိုင္ပါတယ္။

စာကို စနစ္တက် ဖတ္တတ္ေအာင္ သင္ယူေလ့က်င့္ထားသူရဲ႕ စိတ္က ေဝဖန္ပိုင္းျခားႏိုင္စြမ္းကို ေလ့က်င့္ၿပီး ျဖစ္ေစတယ္။ အျခားသူေတြနဲ႔ ေဝဖန္ေဆြးေႏြးၾကရာမွာလည္း သူတပါးအေပၚ နားလည္သည္းခံၿပီး စာနာမႈအျပည့္နဲ႔ ေဆြးေႏြးႏိုင္စြမ္း ရွိလာမယ္။ စာဖတ္ျခင္းနဲ႔ စိတ္ကို ရင့္က်က္ေစၿပီး၊ ဒီရင့္က်က္တဲ့ စိတ္က သူ႔ရဲ႕ ေတြးေခၚေျမာ္ျမင္မႈေတြကို လြတ္လပ္ေစမယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ စာအုပ္ရဲ႕ နိဂံုးမွာေတာ့ Mortimer Adler က သူ တည္းျဖတ္ၿပီး Encyclopedia Britannica ကေန ထုတ္ေဝခဲ့တဲ့ “Great Books of the Western World” စာစဥ္က ဂႏၴဝင္စာအုပ္ေတြကို ဖတ္ဖုိ႔ ညႊန္းခဲ့ပါတယ္။ ဒီစာအုပ္စာရင္းမွာ ဂရိေခတ္ကေန စၿပီး ဒီေန႔ေခတ္ အထိ ကာလအတြင္း ထင္ရွားေက်ာ္ၾကားခဲ့တဲ့ ကဗ်ာ၊ ဝတၳဳ၊ ျပဇာတ္၊ သမိုင္း၊ အေတြးအေခၚနဲ႔ သိပၸံ စတဲ့ နယ္ပယ္စံုက စာအုပ္ ၁၀၀ ေက်ာ္ေလာက္ ပါဝင္ပါတယ္။

ဆရာဦးေ႐ႊေအာင္ရဲ႕ “စာဖတ္သူမ်ား” စာအုပ္မွာေတာ့ ေမွာ္ဘီ သာသနာ့ဝန္ေဆာင္ေက်ာင္းတိုက္ အရွင္ကုမာရ ေရးတဲ့ “ဗုဒၶအလိုေတာ္က် က်င့္သံုးေနထိုင္နည္း”၊ မဟာဂႏၶာ႐ံုဆရာေတာ္ အရွင္ဇနကာဘိဝံသ ေရးတဲ့ “ရတနာ့ဂုဏ္ရည္”၊ “ကိုယ္က်င့္အဘိဓမၼာ” နဲ႔ “အနာဂတ္သာသနာေရး” ဆိုတဲ့ စာအုပ္ေတြကို ဖတ္ဖို႔ မိတ္ဆက္ေပးထားတဲ့ အခန္းနဲ႔ စဖြင့္ပါတယ္ (တကယ္ေတာ့ ဒီစာအုပ္က ခန္းဆက္ေဆာင္းပါးေတြျဖစ္ၿပီး ပထမဆံုး အခန္းက စာအုပ္ထုတ္ေတာ့မွ ထည့္ေရးထားတာ ျဖစ္ႏိုင္ပါတယ္)။ ဒီေတာ့ ဘာသာေရး စာေပေတြကို ဘယ္လို ဖတ္မလဲဆိုတာကို အဓိကထား ေရးသားထားတယ္လို႔ ဆိုႏိုင္ပါတယ္။ ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္းေတြမွာ သင္ၾကားတဲ့ ေနတၱိနည္း၊ အလကၤာနည္း၊ က်မ္းတက္နည္းေတြကို သံုးၿပီး စာဘယ္လို ဖတ္ရမလဲဆိုတာ ရွင္းလင္းထားတာပါ။ ဘာသာေရး စာေပ ဖတ္႐ႈနည္းကို အဓိက ရည္႐ြယ္တယ္ ဆိုေပမယ့္လည္း၊ ကဗ်ာ၊ ဝတၳဳေတြ ဖတ္႐ႈရာမွာလည္း ဒီနည္းလမ္းေတြကို သင့္သလို ယူသံုးသြားႏိုင္တာကို ေတြ႔ရမွာပါ။

ဆရာဦးေ႐ႊေအာင္က စာဖတ္သူမ်ားကို စာကို ေနာက္ကလုိက္၍ ဖတ္သူ၊ စာကို ရင္ေပါင္တန္း၍ ဖတ္သူ၊ စာကို ေရွ႕ကႀကိဳၿပီး ဖတ္သူရယ္လို႔ သံုးမ်ိဳး ခြဲျပထားပါတယ္။ စာရဲ႕ သဒၵါအနက္ကိုသာ သိၿပီး သဒၵါအနက္အတိုင္းသာ ခံယူ က်င့္သံုးသူေတြကို ပထမအဆင့္စာဖတ္သူ အမ်ိဳးအစားမွာ ထည့္သြင္းထားပါတယ္။ ဒုတိယအဆင့္ အေနနဲ႕စာေရးသူရဲ႕ ေစတနာ၊ ရည္႐ြယ္ခ်က္၊ ႏွလံုးသြင္းကို သိၿပီး အဲဒီအတုိင္း ခံယူက်င့္သံုးသူေတြကို စာကို ရင္ေပါင္တန္း၍ ဖတ္သူလို႔ သတ္မွတ္ပါတယ္။ တတိယအဆင့္ ျဖစ္တဲ့ စာကို ေရွ႕ကႀကိဳၿပီး ဖတ္သူေတြကေတာ့ စာေရးသူရဲ႕ ေစတနာ၊ ရည္႐ြယ္ခ်က္၊ ႏွလံုးသြင္းကို ထိုးေဖာက္သိ႐ံုသာမကဘဲ စာရဲ႕ အနတၱအနက္ကိုပါ သိျမင္ႏိုင္သူ ျဖစ္တယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။

ဆရာဦးေ႐ႊေအာင္က ဒီအဆင့္ သံုးဆင့္ကို ဝါစၥတၳ၊ လကၡ်တၳ၊ ဗ်ဂၤ်တၳ ဆိုတဲ့ အနက္သံုးမ်ိဳးနဲ႔ ေရးသြားတာကို ေတြ႔ရပါတယ္။ ဒီေဝါဟာရေတြကို ရသစာေပရဲ႕ သေဘာကို ရွင္းလင္းဖြင့္ဆိုတဲ့ မမၼဋရဲ႕ ကာဗ်ပကာသက်မ္းႏွင့္ ဝိသြနာထရဲ႕ သာဟိတဒပၸဏ ဆိုတဲ့ က်မ္းေတြမွာ ေတြ႔ရပါတယ္။ ဆရာဦးေ႐ႊေအာင္ ကိုယ္တိုင္ကလည္း ကာဗ်ာပကာသက်မ္းနဲ႔ သာဟိတဒပၸဏက်မ္း ႏွစ္ေစာင္ကို ေပါင္းၿပီး “ရသစာေပ၏ ရသ” ဆုိတဲ့ အမည္နဲ႔ စာအုပ္ တအုပ္ေရးဖူးပါတယ္။ အဲဒီစာအုပ္မွာေတာ့ ဝါစၥတၳကို တိုက္႐ိုက္အနက္၊ လကၡ်တၳကို တင္စားအနက္၊ ဗ်ဂၤ်တၳကို သိဆက္အနက္လို႔ ဘာသာျပန္သြားပါတယ္ (အဂၤလိပ္ဘာသာျပန္ထားတဲ့ စာအုပ္ေတြမွာေတာ့ ဒီအနက္သံုးမ်ိဳးကို denoted meaning, indicated meaning, suggested meaning လုိ႔ ျပန္ထားတာ ေတြ႔ဖူးပါတယ္)။ တိုက္႐ိုက္ အနက္ဆိုတာက စာမွာပါတဲ့ စကားေတြကို အဘိဓာန္မွာ ဖြင့္တဲ့အတိုင္း၊ သဒၵါက်မ္းေတြက လမ္းညႊန္တဲ့အတိုင္း တိုက္႐ိုက္ နားလည္တာမ်ိဳးပါ။ တင္စားအနက္ကေတာ့ စာမွာ တိုက္႐ိုက္မလာေပမယ့္ စာေရးသူရဲ႕ ေစတနာနဲ႔ ႏွလံုးသြင္းကို ေထာက္ၿပီး သိရတဲ့ အနက္မ်ိဳးပါ။ သိဆက္အနက္ေတာ့ စာေရးသူ ေရးသားေဖာ္ျပထားတာအျပင္ စာေရးသူ ျမဳတ္ထားတာေတြ၊ စာေရးသူ ေျပာမသြားတာေတြကိုပါ ဆက္သြယ္ၿပီး စာဖတ္သူ ရလိုက္တဲ့ အသိသေဘာပါ။ စာဖတ္သူက သိဆက္အနက္ တခုခု ရသြားေအာင္ ေရးႏိုင္ပါမွလည္း စာက အႏုပညာလက္ရာ ေျမာက္တယ္လို႔ ေရွးပညာရွိေတြက သတ္မွတ္ခဲ့ပါတယ္။

ဒီေတာ့ စာတပုဒ္ကို ဖတ္တဲ့အခါ စာေရးသူ ဆိုလိုရင္းကို တကယ္သေဘာမေပါက္ဘဲ စကားလံုးေတြ၊ ေဝါဟာရေတြမွာတင္ပဲ ၿပီးသြားတဲ့ သူေတြလည္း ရွိတယ္။ စကားလံုးေတြကို ေက်ာ္လြန္ၿပီး စာရဲ႕ အနက္သေဘာ၊ စာေရးသူရဲ႕ ႏွလံုးသားကို ျမင္ႏိုင္သူေတြလည္း ရွိတယ္။ အခ်ိဳ႕စာဖတ္သူေတြကေတာ့ စာကို သေဘာေပါက္႐ံုသာမက ေလာကသဘာဝကိုပါ ထိုးထြင္း သိျမင္သြားၿပီး၊ ဘဝ အေျပာင္းအလဲကိုေတာင္ ျဖစ္ေစႏိုင္တယ္လို႔ ဆိုရပါလိမ့္မယ္။

0 comments: